Learning Algebra through Mathmagic and Geometry by using Animations

Belajar Aljabar melalui Mathmagic dan Geometri menggunakan Animasi

  • Irvandi Gorby Pasangka Universitas Nusa Cendana (ID)
  • Jusrry Rosalina Pahnael Universitas Nusa Cendana, Penfui, Kupang 85001, Indonesia (ID)
  • Ganesha Lapenangga Putra Universitas Nusa Cendana, Penfui, Kupang 85001, Indonesia (ID)
  • Yoseph Sugi Universitas Nusa Cendana, Penfui, Kupang 85001, Indonesia (ID)
Keywords: aljabar, geometri, mathmagic, Algebra, Geometry

Viewed = 65 time(s)

Abstract

Mathematics is a basic science that need to be learned at the levels of elementary school, middle school and high school and even at the tertiary level. However, there are still many students who have difficulty in learning mathematics, this is evidenced by their low test scores, one of which is the mathematics test scores. Regarding to these problems, an activity was carried out with the aim of assisting students in understanding mathematics, specifically algebraic and geometric materials for junior high school students, by providing material as attractive as possible so that students become interested and motivated in learning mathematics. The provision of material was carried out in 3 sessions, namely: 1) Delivering algebraic material through mathmagic, 2) Delivering geometric material through animation, 3) Providing motivation about the importance of learning mathematics. Based on the results of this implementation, it can be found that the participants are able to understand and enjoy the learning process with the material presented by the teacher, this can be seen from the activities of the participants during the activity.

Abstrak

Matematika merupakan ilmu dasar yang wajib kita pelajari di tingkat SD, SMP, SMA bahkan perguruan tinggi, namun pada kenyataannya, siswa-siswi masih sulit dalam mempelajari matematika, ini dibuktikan dari rendahnya nilai ujian mereka, salah satunya nilai ujian nasional matematika. Berdasarkan masalah ini, kegiatan ini ditujukan untuk membantu siswa-siswi dalam memahami matematika khususnya materi aljabar dan geometri untuk siswa-siswi SMP, yaitu dengan cara memberikan materi semenarik mungkin sehingga para siswa menjadi suka dan termotivasi dalam belajar matematika. Pemberian materi dilakukan dalam 3 sesi yaitu: 1) Pemberian materi aljabar melalui mathmagic, 2) Pemberian materi geometri melalui animasi, 3) Pemberian motivasi tentang pentingnya belajar matematika. Berdasarkan hasil pelaksanaan yang dilakukan, dapat diketahui bahwa para peserta dapat menangkap dan menikmati proses pemberian materi yang diberikan, hal ini terlihat dari keaktifan para peserta selama kegiatan.



References

As’ari, A. R., dkk. (2017). Buku Guru Matematika, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Irawan, Ari., & Febrianti, C. (2016). Efektifitas Mathmagic dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif 6(1): 85-92, 2016.
Koirala, H. P., & Goodwin, P. M. (2000). Teaching algebra in the middle grades using math magic. Mathematics Teaching in the Middle School, 5(9), 562-566.
Kurniawan, D., & Wustqa, D. U. (2014). Pengaruh perhatian orangtua, motivasi belajar, dan lingkungan sosial terhadap prestasi belajar matematika siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 176-187.
Marbun, N. E., dkk (2019). Pengaruh Mathmagic dengan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa. MES: Journal of Mathematics Education and Science, Vol. 5, No. 1.
Nasaruddin, N. (2018). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21-30.
Reid, M., & Reid, S. (2017). Learning to be a math teacher: What knowledge is essential? International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 851–872.
Rosyidi, A. H. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Kelas II MTs Al-Khoiriyah dalam Menyelesaikan Soal Cerita yang Berkaitan SPLDV, Surabaya: Tesis UNESA.
Siregar, N. D., & Surya, E. (2017). Penggunaan Mathmagic dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif -inovatif 8(1): 46-52.
Sriyanto, H.J. (2009). Bermain Sulap dengan Matematika: Cara Asyik Bermain Angka, Indonesia Cerdas, Yogyakarta.
Susanti, D., dkk. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru SMP dalam Pembuatan dan Penerapan Bahan Manipulatif Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, Vol. 4, No. 1, 65-72.
Williams, K. C., & Williams, C. C. (2011). Five key ingredients for improving student motivation. Research in Higher ducation Journal, 12, 1.
Yensy, N. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples dengan Menggunakan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas Viii SMPN 1 Argamakmur. Exacta, 10(1), 24–35.
Published
2020-12-01
Section
Articles