Utilization of Plants at FMIPA UNM as a Learning Resource for Plant Taxonomy Subjects

  • Muliana GH Universitas Negeri Makassar (ID)
Keywords: Plants, Learning Resources, Botany of Higher Plants

Viewed = 0 time(s)

Abstract

This research aims to determine the types of plant species found in the FMIPA UNM environment which can be used as learning resources in higher plant botany courses. This research was carried out in the FMIPA UNM environment from August to October 2023. Exploration and documentation of plants was carried out from September to October 2023. The target of this research was higher plant species including angiosperms and gymnosperms found in the FMIPA UNM environment. This research uses descriptive analytical methods. The data collection technique was carried out exploratively. The results of the research show that there are more than ninety-seven plant species found in the FMIPA UNM environment originating from fifty-five families originating from the plant groups angiosperms (closed seed plants) and gymnosperms (open seed plants), where these plants can used as a learning resource in higher plant botany courses.

 

Keywords: Plants, Learning Resources, Botany of Higher Plants



References

Agustina, A., Junaidi, I. A & Fakhruddin, A. (2022). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Berbasis Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi IPA Kelas IV MIN 3 Lahat. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6): 9384-9387.

Alamsyah, M. R. N., Pamungkas, S. K., Meganingrum, A. R & Nur’afifah, L. S. (2020). Studi Anthophyta di Kota Magelang sebagai Sumber Pembelajaran Saintifik pada Perkuliahan Biosistematika Tumbuhan. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2) : 160-175.

Ardi, Joni., Akrinisa, M., & Arpah, M. (2019). Keragaman Morfologi Tanaman Nanas (Ananas comosus (L) Merr) di Kabupaten Indragiri Hilir. Jurnal Agro Indragiri, 4(1) : 34-38.

Bria, F. A. M., Leba, M. A. U., & Tangi, H. C. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit Menggunakan LKPD Berbasis Lingkungan. EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN, 1(2) : 353-358.

Dewi, Mari Paulin Sari. (2014). Etnobotani Cendana (Santalum album L.) Sebagai Buku Referensi pada Mata Kuliah Botani Tumbuhan Tinggi. Jurnal Pendidikan Sains, 2(3) : 166-174.

GH, Muliana. (2022). Tentang Aglaonema. CV Jejak, Jawa Barat.

GH, Muliana & Arsal, A. Farida. (2022). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(23) : 434-441.

GH, Muliana dkk. (2023). Rempah & Herbal di Pekarangan Rumah. PT Get Press Indonesia, Padang.

Irwandi, & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. Bio_Inoved Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2) : .

Limbong, M., Firmansyah., Fahmi, F., & Khairiah, R. (2022). Sumber Belajar Berbasis Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah. DECODE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(1) : 27-35.

Muwaffaqoh, Dewi. (2018). Pengembangan Atlas Struktur Morfologi dan Anatomi Daun Tumbuhan Pesisir Sebagai Sumber Belajar Biologi. BioEdu, Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2): 330-337.

Nariswari, N. P., Hidayat, S., & Hariz, A. R. (2022). Pengembangan E-Flipbook Materi Perubahan Lingkungan Berbasis Literasi Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Biologi pada Siswa SMA/MA. NCOINS: National Conference Of Islamic Natural Science, 2(1) : 81-94.

Ramadanil, Mahfudz, Saleh MFRS, 2019. Panduan Mengenal Jenis Tumbuhan Kawasan Universitas Tadulako. Palu (ID) : Untad Press

Siska, Marwiyah, Santi, Hasdar, & Aditiyanto, M. (2019). Karakter Morfologi dan Tipe Stele Tumbuhan Paku Teresterial Di Hutan Lindung Juwata Kerikil Kota Tarakan sebagai Sumber Belajar Biologi. Biopedagogia, 1(2): 79-86.

Steenis, C.G.G.J. van. (2013). Flora. PT Balai Pustaka, Jakarta Timur.

Syukur, A., Idrus, A. A., Mahrus., Ramdhani, T. S., & Susanti, Y. (2022). Sosialisasi Nilai Ekowisata Mangrove Sebagai Sumber Belajar IPA pada Guru dan Siswa MTs NW Telaga Bagik Desa Ketapang Raya Lombok Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(4) : 407-412.

Zufahmi., Dewi, E., & Zuraida. (2019). Hubungan Kekerabatan Tumbuhan Famili Cucurbitaceae Berdasarkan Karakter Morfologi di Kabupaten Pidie sebagai Sumber Belajar Botani Tumbuhan Tinggi. Jurnal Agroristek, 2(1) : 7-14.

Published
2023-11-02
Section
Articles
How to Cite
GH, M. (2023). Utilization of Plants at FMIPA UNM as a Learning Resource for Plant Taxonomy Subjects. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, 3(4), 504-510. https://doi.org/10.35877/454RI.eduline2118