Assisting Schools Partnership in Ternate to Design an e-Portfolio

Pendampingan Perancangan Portofolio Digital (e-Portfolio) bagi Sekolah Mitra di Kota Ternate

  • Fatma Hamid Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Khairun, Indonesia (ID)
  • Nurdin Abdul Rahman Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Khairun, Indonesia (ID)
  • Saprudin Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Khairun, Indonesia (ID)
Keywords: PKM, e-Portfolio, Teacher’s competencies

Viewed = 0 time(s)

Abstract

This article is a part of the Community Service Program (PKM) in assisting the design and use of multimedia for schools partnership in Ternate. This article focuses on assisting schools partnership in ternate to design an e-portfolio. This PKM activity involves two schools partnership that have B grade accreditation, namely school X and school Y. This PKM activity includes a preliminary survey, training, mentoring, evaluation and reflection. Based on the results of observations and assessments of the resulting e-Portfolio product, it shows that this PKM activity has a positive impact on increasing the competence of schools partnership teachers in designing e-Portfolios. In general, the achievement of teacher competence in designing e-Portfolios can be categorized as good.



References

Aminudin, H., & Prismana, I. G. L. P. E. (2020). Pengembangan Sistem Informasi Penilaian Portofolio Siswa (SIPPS) Berbasis Website untuk Mengetahui Tingkat Kompetensi Siswa di SMK Negeri 1 Driyorejo Gresik. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(2), 584-591.
Dewi, S. N. A., Rosidin, U., & Abdurrahman, A. (2013). Pengaruh Asesmen E-portofolio Melalui Group Facebook Menggunakan Model Pembelajaran Arias Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(5).
Firmansyah, S., Chandra, E., & Aripin, I. (2019). Pengembangan Electronic Portfolio (e-Portfolio) Sebagai Asessment Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Education, 4(2), 47-57. http://dx.doi.org/10.31949/be.v4i2.1699
Hanifah, D. S. A., & Hamid, A. (2021). Web Based Portfolio sebagai Asesmen Alternatif pada Masa Pembelajaran Daring. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2176-2184. : https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.897
Kemdikbudristek. (2022a). Program Sekolah Penggerak. Tersedia: https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/programsekolahpenggerak/ [10 Februari 2022]
Kemdikbudristek. (2022b). Keputusan Direktur Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah nomor 0301/C/HK.00/2022 tentang Penetapan Satuan Pendidikan Pelaksana Program Sekolah Penggerak Angkatan II. Tersedia: https://penggerak-simpkb.s3.ap-southeast-1.amazonaws.com/portal-programsekolahpenggerak/wp-content/uploads/2022/01/20080008/SK-Dirjen-PDM_PSP-Tahap-2.pdf [10 Februari 2022]
Optiana, N. (2019). Pengembangan Panduan Penilaian Berbasis E-Portofolio Menggunakan Edmodo dalam Pembelajaran Praktikum Fisika untuk Sekolah Menengah Atas. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 6(2). https://doi.org/10.12928/jrkpf.vxix.xxxx
Periadi, Y. S., Yahya, F., & Erfan, M. (2018). Pengembangan Evaluasi Berbasis Media e-Portofolio pada Pembelajaran IPA Materi Tekanan di Kelas VIII SMP Negeri 3 Lopok. Quark: Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika dan Teknologi, 1(1), 46-50.
Saprudin, S., & Hamid, F. (2018a). Efektivitas Penggunaan Multimedia Interaktif Materi Kalor Berorientasi Peta Kompetensi Siswa Sekolah Menengah Atas. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 29-38. https://doi.org/10.30599/jti.v10i1.135
Saprudin, S., & Hamid, F. (2018b). Penggunaan Multimedia Interaktif Model Drill and Practice Materi Fluida Dinamis untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-journal) (Vol. 7, pp. SNF2018-PE). https://doi.org/10.21009/03.SNF2018.01.PE.19
Sarwandi, Wibawa, B., & Wibawa, R. (2022). Usage of e-Portfolio as an Assessment Tool in Physics Learning. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 2165, No. 1, p. 012043). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2165/1/012043
Wijayanti, A., Sundari, R. S., & Agustini, F. (2016). Mengembangkan Literasi Sains Melalui Penerapan E-portofolio Berbasis Web Blog untuk Meningkatkan Karakter Kritis Mahasiswa Calon Guru SD. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 10(1). https://doi.org/10.26877/mpp.v10i1%20JUNI.1252
Wijayanti, A., & Basyar, M. A. K. (2017). Pengembangan E-portofolio Tematik-Terpadu Berbasis Web Blog untuk Menanamkan Karakter Kritis dan Kreatif melalui Pembelajaran IPA. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(1), 30-39. https://doi.org/10.21580/phen.2017.7.1.1499
Wulandari, B. A., Norawati, R., Anastasia, I., Ridha, A., & Heryanti, R. (2021). Penggunaan Portofolio Digital untuk Mendorong Pembelajaran Refleksi dan Mandiri. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(3), 356-362.
Wusqo, I. U., Pamelasari, S. D., & Purwinarko, A. (2017). Penggunaan Blog UNNES untuk EPPST (E Portofolio for Prospective Science Teacher) Untuk Tugas Perkuliahan Berbasis Nirkertas. Indonesian Journal of Conservation, 5(1). https://doi.org/10.15294/usej.v6i1.13179.
Published
2022-09-10
Section
Articles
How to Cite
Hamid, F., Rahman, N. A., & Saprudin, S. (2022). Assisting Schools Partnership in Ternate to Design an e-Portfolio: Pendampingan Perancangan Portofolio Digital (e-Portfolio) bagi Sekolah Mitra di Kota Ternate. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 318-322. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang1181