Training on Writing Scientific Articles in Improving Competence for Teachers in Gunungsari Serang Banten

Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah dalam Meningkatkan Kompetensi bagi Guru-Guru di Gunungsari Serang Banten

  • Surti Zahra Universitas Bina Bangsa (ID)
  • Nugrahini Kusumawati Universitas Bina Bangsa (ID)
  • Mamay Komarudin Universitas Bina Bangsa (ID)
  • Jaka Wijaya Kusuma Universitas Bina Bangsa (ID)
  • Hamidah Universitas Bina Bangsa (ID)
Keywords: Menulis, Profesionalisme, Pelatihan, Artikel Ilmiah, Kompetensi

Viewed = 0 time(s)

Abstract

Writing an article from the results of the study may be something difficult for those who are not familiar with it. As a teacher or educator, it is appropriate to have the ability to write scientific articles so that students have a model for school academic life. The low productivity of teachers in writing scientific publications is a problem related to professionalism. Likewise, teachers who teach in schools in Ciherang village, Gunung Sari district, still do not participate in research activities, rarely conduct research in their fields, and lack understanding of articles and scientific publications. Based on these problems, the community service team of Bina Bangsa University carried out training on writing scientific articles. The implementation method has two stages, namely the preparation stage and the training implementation stage. 19 teacher participants attended the training. After the training, the teacher's insight and knowledge about writing scientific articles increases and the teacher can improve his professionalism



References

Harjono, N., & Kristin, F. (2021). Pelatihan Penulisan Dan Publikasi Artikel Ilmiah Guru-Guru Sekolah Dasar (Sd) Negeri Gugus Joko Tingkir Salatiga. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 113–127. https://doi.org/10.24246/jms.v2i12021p113-127
Mardikantoro, H. B., Baehaqie, I., Haryadi, H., & Siroj, M. B. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah sebagai Upaya Peningkatan Profesionalitas Guru di Kabupaten Blora. Journal of Community Empowerment, 1(2), 35–39. https://doi.org/10.15294/jce.v1i2.53585
Munasir, Budi, J., Dwikoranto, & Hainur, A. R. (2020). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Sekolah Dasar Se-Uptd Pendidikan Kec . Sawahan. Abdi, 5(2), 119–125.
Pujilestari, Y., Alinurdin, & Rahmadi, I. F. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel Jurnal Bagi Guru. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 208–215.
Ulfa, S. M., Nur, R., Setyowati, Y., Inggris, P. B., Inggris, P. B., Inggris, B., Wijaya, U., & Ulfa, S. M. (2022). PELATIHAN PENULISAN ARTIKEL ILMIAH HASIL PENELITIAN BAGI GURU. Reswara : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
Fitriyani, N. N., Kusuma, R. M., Supriadi, Y. N., Kusuma, J. W., & Hamidah, H. (2022). PKM Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 3 dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar Negeri Mengok 1. International Journal of Community Service Learning, 6(2).
Supriadi, Y. N., Rialmi, Z., Kusuma, J. W., & Hamidah, H. (2022). Penguatan Kepercayaan Diri Anak dengan Pelatihan Dasar Kepemimpinan Forum Anak Tingkat Kota Tangerang. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(2), 199-207.
Kusumawati, N., Ende, E., Kusuma, J. W., Hamidah, H., Nursoleh, N., Komarudin, M., & Widodo, W. (2022). PENDAMPINGAN UJI KOMPETENSI OTOMATISASI TATA KELOLA PERKANTORAN DI SMK MUHAMMADIYAH PONTANG. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1806-1812.
Kusuma, J. W., Hamidah, H., Munawir, A., Haki, U., Surtini, S., Sanifah, S., & Ningsih, E. C. (2022). PENDAMPINGAN DAN PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN MEMANFAATKAN TEKNIK BERMAIN DALAM PROSES PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS GURU PAUD DAN TK. Indonesian Collaboration Journal of Community Services, 2(1), 74-79.
Rusmana, I. M., Kusuma, J. W., Hamidah, H., Amyati, A., & Nurizki, A. T. (2022). Penerapan Peran Orang Tua dan Guru dalam Pencegahan Stunting melalui Pendampingan Parenting di SDIT Cahaya La Royba. Batara Wisnu: Indonesian Journal of Community Services, 2(2), 187-193.
Published
2022-10-06
Section
Articles
How to Cite
Zahra, S., Kusumawati, N., Komarudin, M., Kusuma, J. W., & Hamidah, H. (2022). Training on Writing Scientific Articles in Improving Competence for Teachers in Gunungsari Serang Banten: Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah dalam Meningkatkan Kompetensi bagi Guru-Guru di Gunungsari Serang Banten. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 404-408. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang1195