Training on Making Mini Studios as A Product Promotion Medium at UKM Walidayna

Pelatihan Pembuatan Mini Studio Sebagai Media Promosi Produk pada UKM Walidayna

  • Dani Manesah Universitas Potensi Utama, Jl. KL. Yos Sudarso Km. 6,5 No. 3-A Tanjung Mulia, Medan 20241, Indonesia (ID)
  • Muhammad Ali Mursid Alfathoni Universitas Potensi Utama, Jl. KL. Yos Sudarso Km. 6,5 No. 3-A Tanjung Mulia, Medan 20241, Indonesia (ID)
  • Aji Purnomo Universitas Potensi Utama, Jl. KL. Yos Sudarso Km. 6,5 No. 3-A Tanjung Mulia, Medan 20241, Indonesia (ID)
Keywords: Mini Studio, Media Promosi, UKM Walidayna

Viewed = 0 time(s)

Abstract

This community service activity aims to provide training to Small and Medium Enterprises Walidayna. Training provided on the creation of a mini studio. A mini studio is a container used to photograph products. The results of the product photos will be used as promotional media. Small and Medium Enterprises Walidayna experienced obstacles when they wanted to promote products that had been made. Obstacles occur in the lack of creativity in product packaging in order to become an attractive promotional medium. The method used in this service activity begins with lectures, giving tutorials, conducting practicums, discussions, and evaluating activities. As for the results obtained from this activity, Small and Medium Enterprises Walidayna has a mini studio made from simple materials. With the mini studio container, Walidayna's Small and Medium Enterprises can package products into attractive promotional media. All participants were very enthusiastic about participating in the training provided by the implementation team for community service activities.

Abstrak

Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pelatihan kepada Usaha Kecil Menengah Walidayna. Pelatihan yang diberikan tentang pembuatan mini studio. Mini studio merupakan wadah yang digunakan untuk memotret produk. Hasil foto produk tersebut akan dijadikan media promosi. Usaha Kecil Menengah Walidayna mengalami hambatan ketika hendak mempromosikan produk yang sudah dibuat. Hambatan terjadi kurangnya kreatifitas dalam pengemasan produk agar menjadi media promosi yang menarik. Metode yang digunakan dalam kegiatan pengabdian ini diawali dengan ceramah, memberikan tutorial, melakukan praktikum, diskusi, dan evaluasi kegiatan. Adapun hasil yang didapat dari kegiatan ini, Usaha Kecil Menengah Walidayna memiliki mini studio yang dibuat dari bahan-bahan sederhana. Dengan wadah mini studio tersebut Usaha Kecil Menengah Walidayna dapat mengemas produk menjadi media promosi yang menarik. Seluruh peserta sangat antusias mengikuti pelatihan yang diberikan oleh tim pelaksana kegiatan pengabdian kepada masyarakat.



References

Afriani, F. (2016). Peluang Usaha Kecil Dan Menengah (Ukm) Dalam Ekonomi Indonesia. (13).

Alfathoni, M. A. M., Triadi, S., & Azmi, N. (2022). Strategi Kreatif Proses Produksi Program Acara Lentera Upu Strategi Kreatif Proses Produksi Program Acara Lentera Upu. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 05(02), 188–197. Retrieved From Http://Www.Journal.Geutheeinstitute.Com.

Dewi Erlita Khrisinta, Hayati, D., Ananda, N., & Rini, M. W. (2022). Making Product Logo And Labeling As Sales Promotion On Msme Traditional Drink “Mf” Jakarta Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 2746–5233. Https://Doi.Org/10.35877/454ri.Mattawang1165

Dianta, I. A., & Aqham, A. A. (2022). Penerapan Search Engine Optimization Untuk Website Dinamis Pada Ukm Furniture Boyolali. Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 1(3), 29–32.

Febria Mavilinda, H., Nazaruddin, A., Daud, I., & Siregar, M. I. (2021). Peningkatan Daya Saing Umkm Di Era New Normal Melalui Strategi Pembuatan Konten Promosi Digital. Jurnal Abdimas Musi Charitas, 5(2), 62–70.

Manesah, D., & Alfathoni, M. A. M. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Video Promosi Penjualan Dodol Di Desa Lama Hamparan Perak. Jurnal Pengabdian Masyarakat Madani, 1(2), 140–146.

Miranti, A., Majid, M. R. N., & Sudiana, Y. (2022). Pelatihan Fotografi Produk Pada Kelompok Masyarakat Desa Rempoah, Kabupaten Banyumas. Jurnal Abdimas Musi Charitas (Jamc), 1(1), 1–6.

Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). Strategi Segmenting, Targeting, Positioning Serta Strategi Harga Pada Perusahaan Kecap Blekok Di Cilacap. Ajie-Asian Journal Of Innovation And Entrepreneurship, 01(03), 2477–3824. Retrieved From Http://Rajapresentasi.Com

Yulianto, A. (2021). Pelatihan Foto Produk Dengan Studio Mini Dari Kardus Di Warga Rt 02 Jajar, Surakarta. Juara: Jurnal Wahana Abdimas Sejahtera, 2(2), 151–160.

Published
2022-10-24
Section
Articles
How to Cite
Manesah, D., Alfathoni, M. A. M., & Purnomo, A. (2022). Training on Making Mini Studios as A Product Promotion Medium at UKM Walidayna: Pelatihan Pembuatan Mini Studio Sebagai Media Promosi Produk pada UKM Walidayna. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 442-447. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang1263