Collaboration of Shopee Indonesia and Tanjungpinang City PUSPA Forum in Digital Marketing Training for MSMEs in Tanjungpinang City
Kolaborasi Shopee Indonesia dan Forum PUSPA Kota Tanjungpinang dalam Pelatihan Digital Marketing UMKM di Kota Tanjungpinang

Abstract
Online product promotion training was carried out on February 26, 2024. Shopee Indonesia and the Tanjungpinang City PUSPA Forum collaborated to organize this activity. This basic class training is called "Sobat UKM Shopee" for MSME players in Tanjungpinang City. Millennials represent the vast majority of participants. The Tanjungpinang City PUSPA Forum, an alliance of 32 independent organizations, is a regional government partner supported by the Tanjungpinang City Women's Empowerment and Child Protection Service. This forum remains committed to serving the community and is open to collaboration with other parties. The dynamics of collaboration between non-state elements continue to develop and have become a characteristic of Collaborative Governance. This digital marketing training provides entrepreneurs with knowledge and skills for leveraging technology to expand product market share. Training is conducted online via Zoom meetings, followed by mentoring via WhatsApp Group, and Shopee Indonesia handles further training for participants who meet the requirements.
Abstrak
Pelatihan promosi produk secara online dilakukan pada tanggal 26 Februari 2024. Kegiatan ini merupakan hasil kolaborasi Shopee Indonesia dengan Forum PUSPA Kota Tanjungpinang. Pelatihan ini merupakan pelatihan kelas dasar dengan tema “Sobat UKM Shopee” yang ditujukan kepada pelaku UMKM di Kota Tanjungpinang. Mayoritas peserta merupakan kelompok millenial. Sebagai mitra pemerintah daerah yang dibina oleh Dinas Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Kota Tanjungpinang, Forum PUSPA Kota Tanjungpinang yang merupakan gabungan 32 organisasi independen terus berusaha berbuat untuk masyarakat dan terbuka untuk kolaborasi dengan berbagai pihak. Kolaborasi antar unsur non state ini menjadi dinamika kolaborasi yang terus berkembang dan menjadi ciri dari Collaborative Governance. Pelatihan digital marketing ini diharapkan dapat memberikan pengetahuan dan keterampilan bagi wirausaha dalam memanfaatkan teknologi untuk memperluas pangsa pasar produk. Pelatihan dilakukan secara online melalui zoom meeting, dilanjutkan dengan pendampingan melalui WhatsApp Group, serta pelatihan lanjutan yang ditangani oleh Shopee Indonesia bagi peserta yang memenuhi syarat.
References
Majoo, T. I. (2022). UMKM Digital, Go Digital Periode April 2021 - April 2022. Vol 01. http://mpe.fe.unp.ac.id/sites/default/files/OK 409036-digital-business-a9124a24.pdf
Puddin, K., Lubis, S., & Kholis, A. (2020). Digital Marketing Untuk Pelaku UMKM. Economic & Business Publishing.
Wardhana, A. (2023). Kewirausahaan Dan Umkm Di Era Digital 4.0 (Vol. 1). Eureka Media Aksara. https://repository.penerbiteureka.com/pt/publications/566961/kewirausahaan-dan-umkm-di-era-digital-40
Wijoyo, H., Vensuri, H., Widiyanti, Denok, S., Haudi, Prasada, D., Kristianti, Lily, S., Luffti, A. M., Rizka, I., Akbar, & Musnaini. (2020). Digitalisasi UMKM. Insan Cendekia Mandiri. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Copyright (c) 2024 Diah Siti Utari, Desmayeti Arfa, Andi Wika Waryanti, Nadya Aisyah Gustirani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.