Implementation of Pancasila Educational Game Media for Strengthening the Nationalism Character of Indonesian Children in Malaysia

  • Yusuf Hanafi Universitas Negeri Malang (ID)
  • Ade Eka Anggraini Universitas Negeri Malang (ID)
  • Khusnul Khotimah Universitas Negeri Malang (ID)
  • Diah Aulia Azizatur Rohmah Universitas Negeri Malang (ID)
  • Oktaviani Adhi Suciptaningsih Universitas Negeri Malang (ID)
  • Oriza Zativalen Zativalen Universitas Negeri Malang (ID)
Keywords: Kurikulum Merdeka, Nasionalisme, Pancasila Educational Game Media

Viewed = 0 time(s)

Abstract

A sense of nationalism is necessary not only for Indonesian citizens living in the country but also for those living outside Indonesia. This is needed to foster further a sense of nationalism and love for the country for Indonesian citizens living outside Indonesia, including Indonesian citizens living in Malaysia. The purpose of this community service activity is to strengthen the nationalism values of Indonesian citizens living in Malaysia by utilizing the Pancasila educational game media. The target of this activity is Indonesian children living in Malaysia. The method implemented in this activity is to provide socialization and training on the utilization/application of Pancasila Educational Game Media. Based on these activities, the results obtained showed that the children were enthusiastic in utilizing the Pancasila educational game media which helped improve their understanding of the values of nationalism by utilizing the Pancasila educational game media.



References

AR, M. M., Hardiansyah, F., Aini, K., Armadi, A., & Astutik, C. (2023). Pelatihan Game Edukasi Berbasis Sdgs Dalam Upaya Membentuk Karakter Melalui Penguatan Projek Profil Pelajar Pancasila Bagi Guru Mi Ziyadatul Ulum Desa Kambingan Barat. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 4(1), 416–424.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.
Jatmiko, M. A. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis game edukasi role playing game pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan pokok bahasan bela negara pada kelas IX SMP Sriwedari Malang.
Kahfi, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151.
Keraf, F. M. P., & Komalasari, K. (2019). Habituasi untuk menguatkan karakter nasionalisme peserta didik wilayah perbatasan pada abad 21. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2).
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis penerapan profil pelajar pancasila dalam pembentukan karakter peserta didik di sekolah dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3), 687–706.
Lutfiani, F. D., & Nurharini, A. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA GAME EDUKASI UNTUK MENGEMBANGAKAN PENDIDIKAN BERKARAKTER PANCASILA SISWA DI SEKOLAH DASAR.
Mahanani, A. S., Suprijono, A., & Harianto, S. (2023). Modul Ajar Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Tema Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Budaya di SMA Negeri 1 Babat, Lamongan. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 407–416.
Pratama, U. N., & Haryanto, H. (2017). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 167–184.
Purnamasari, A., Fitri, A., & Simbolon, P. (2023). Pelatihan penyusunan modul ajar p5 (projek penguatan profil pelajar Pancasila). Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Jotika, 2(2), 42–45.
Rahayuningtyas, D. R., Rizqi, P. A., Putri, R. F. M., Sawwama, A., & Ahsani, E. L. F. (2021). Peran guru dalam mempertahankan cultural heritage Indonesia dalam membentuk karakter siswa di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. PENSA, 3(1), 27–37.
Saputra, I. G. P. E., Sukariasih, L., & Muchlis, N. F. (2022). Penyusunan modul projek penguatan profil pelajar pancasila (p5) menggunakan flip pdf profesional bagi guru sma negeri 1 tirawuta: persiapan implementasi kurikulum merdeka. Prosiding Seminar Nasional UNIMUS, 5.
Sari, I. P., & Apriani, A.-N. (2020). Pengembangan SSP Tematik Integratif Berbasis LVEP Untuk Penguatan Karakter Nasionalisme Peserta Didik SD. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(1), 132–140.
Subarjo, A. H., Retnowati, N. D., & Al Afiah, Y. A. (2022). MEDIA EDUKASI INTERAKTIF PEMBELAJARAN PANCASILA BERBASIS MOBILE. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(2), 411–420.
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583.
Widiatmaka, P. (2022). Strategi guru dalam membangun karakter nasionalisme pada generasi milenial di era digital. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 228–238.
Zativalen, O., & Humairah, H. (2021). Implementasi metode number head together (NHT) pada pembelajaran tematik. Tanggap: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(1), 74–83.
Zativalen, O., Irmaningrum, R. N., & Husna, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek (project based learning) terhadap kreativitas mahasiswa program studi pgsd pada mata kuliah sumber dan media pembelajaran. Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 44–50.
Zativalen, O., Susandi, A., & Putri, V. Y. (2024). Pelatihan Literasi Budaya Terintegrasi Kepribadian Humanisme di SDN Made IV Lamongan. Dedikasi Cendekia: Warta Pengabdian Pendidikan, 1(1), 24–29.
Zativalen, O., Tumardi, T., & Suhartono, S. (2022). Peningkatan Sikap Kerjasama Melalui Belajar Kelompok Dalam Pembelajaran Materi Pecahan Kelas V Sd Muhammadiyah 1 Babat. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 51–59.
Published
2024-09-29
Section
Articles
How to Cite
Yusuf Hanafi, Ade Eka Anggraini, Khusnul Khotimah, Diah Aulia Azizatur Rohmah, Oktaviani Adhi Suciptaningsih, & Zativalen, O. Z. (2024). Implementation of Pancasila Educational Game Media for Strengthening the Nationalism Character of Indonesian Children in Malaysia. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 162-167. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang2919