Optimizing Science Learning Through Workshops of STEM-Project-Based Learning on Merdeka Curriculum

Optimalisasi Pembelajaran IPA Melalui Workshop STEM-Project Based Learning Berbasis Kurikulum Merdeka

  • Amiruddin Kade Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
  • Purnama Ningsih Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
  • Mubarik Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
  • Muhammad Zaky Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
  • Nur Rahma Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
  • Kaipal Universitas Tadulako, Jl. Soekarno Hatta Km 9, Palu 94118, Indonesia (ID)
Keywords: STEM, project-based learning, kurikulum Merdeka, guru IPA, MGMP

Viewed = 0 time(s)

Abstract

The goal of the STEM with project-based learning workshop at the MGMP IPA Oryza Sativa, Poso Regency, is to enhance the skills of science teachers by developing STEM-based learning that aligns with the Merdeka curriculum. Junior high school science teachers, members of the Oryza Sativa IPA Subject Teachers' Conference (MGMP) in Poso Regency, attended this workshop. The workshop outcomes indicated a commendable enhancement in the proficiency of science instructors in implementing STEM-based learning orientated to the along with the Merdeka curriculum. Science teachers also demonstrated awareness and proficiency in integrating STEM concepts and the Merdeka curriculum into science learning. Therefore, we anticipate that this workshop will enhance the quality of science education at the MGMP IPA Oryza Sativa, Poso Regency.

Abstrak

Peningkatan keterampilan guru IPA melalui workshop STEM-project based learning berorientasi kurikulum Merdeka di MGMP IPA Oryza Sativa Kabupaten Poso bertujuan untuk meningkatkan kapasitas guru IPA dalam mengembangkan pembelajaran yang berbasis STEM dan berorientasi kurikulum Merdeka. Workshop ini diikuti oleh guru-guru IPA Sekolah Menegah Pertama yang terhimpun pada Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) IPA Oryza Sativa Kabupaten Poso. Hasil dari workshop ini menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kapasitas guru IPA dalam mengembangkan proses pembelajaran yang berbasis STEM dan berorientasi kurikulum Merdeka. Guru IPA juga menunjukkan kesadaran dan kemampuan dalam mengintegrasikan konsep STEM dan kurikulum Merdeka dalam pembelajaran IPA. Dengan demikian, workshop ini diharapkan dapat meningkatkan kualitas pembelajaran IPA di MGMP IPA Oryza Sativa Kabupaten Poso.



References

Capraro, R. M., Capraro, M. M., & Morgan, J. R. (2013). STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Springer Science & Business Media.
Damanik, D. R., Darwis, M., & Rifai, A. A. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X OTKP SMK YPKP Sentani Kab. Jayapura Papua. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 4(1), 63–69.
Fatmawati, R., & Rozin, M. (2018). Peningkatan minat belajar siswa dengan menggunakan metode ceramah interaktif. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(1), 43–56.
Firmansyah, J., & Aswita, D. (2019). Kompetensi dan profesionalisme guru ipa. Jurnal Visi Ilmu Pendiidkan.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116.
Haqiqi, A. K. (2019). Telaah implementasi kurikulum 2013: tinjauan pada rencana pelaksanaan pembelajaran (rpp) mata pelajaran ilmu pengetahuan alam. Journal of Natural Science and Integration, 2(1), 12–18.
Kade, A., Ningsih, P., Mubarik, M., Zaki, M., Khair, F., & Amalia, M. (2023). Mengoptimalkan Literasi Sains melalui Implementasi STEM-Project Based Learning Model dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(4), 3770–3776.
Laboy-Rush, D. (2011). Integrated STEM education through project-based learning. Learning. Com, 12(4).
Marlina, L. (2016). Kajian Sistem Pembinaan Profesional Guru IPA. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 25–32.
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.
Murni-Ramli, A.-P. S. (2014). Pengaruh model problem based learning berbasis potensi lokal pada pembelajaran biologi terhadap kemampuan literasi sains siswa kelas X SMA Negeri 1 Cepogo. Bio-Pedagogi, 3(2), 81–94.
Muyassaroh, I., Mukhlis, S., & Ramadhani, A. (2022). Model Project Based Learning melalui Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1607–1616.
Ningsih, P., Kade, A., & Masrianih, M. (2022). PELATIHAN IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN IPA BERBASIS PENDEKATAN STEM-PROJECT BASED LEARNING MODEL. Science Dissemination: Jurnal Pengabdian Pendidikan MIPA, 1(1), 14–17.
Permanasari, A. (2016). STEM education: Inovasi dalam pembelajaran sains. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 3, 23–34.
Putra, A. A. I. A., Rohmani, L. A., & Sajidah, H. B. N. (2024). Perbandingan Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPA di SMP Negeri 5 Ngawi. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(1), 55–63.
Rizal, R. (2019). Evaluasi Kinerja Guru IPA. MadrosatunA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 1–12.
Suparya, I. K., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Rendahnya Literasi Sains: Faktor Penyebab Dan Alternatif Solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153–166.
Wicaksono, A. G. (2020). Penyelenggaraan pembelajaran IPA berbasis pendekatan STEM dalam menyongsong era revolusi industri 4.0. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 10(1), 54–62.
Widana, I. W., & Septiari, K. L. (2021). Kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar matematika siswa menggunakan model pembelajaran Project-Based Learning berbasis pendekatan STEM. Jurnal Elemen, 7(1), 209–220.
Yuliati, Y. (2017). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).
Published
2024-12-30
Section
Articles
How to Cite
Kade, A., Ningsih, P., Mubarik, M., Zaky, M., Rahma, N., & Kaipal, K. (2024). Optimizing Science Learning Through Workshops of STEM-Project-Based Learning on Merdeka Curriculum: Optimalisasi Pembelajaran IPA Melalui Workshop STEM-Project Based Learning Berbasis Kurikulum Merdeka. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4), 212-217. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang3090