Rebranding MSMEs' Sambal Cumi Asin by BUMDesa Rasau Jaya Satu to Enhance Brand Awareness

  • Zhafarina Nur Khairani Universitas Tanjungpura (ID)
  • Adinda Putri Universitas Tanjungpura (ID)
  • Annisa Fitri Susilawati Universitas Tanjungpura (ID)
  • Ventina Galuh Pramesti Universitas Tanjungpura (ID)
  • Dinda Aulia Maisa Universitas Tanjungpura (ID)
Keywords: Brand Awareness, Bumdesa, Rebranding, Usaha Mikro, Kecil dan Menengah

Viewed = 0 time(s)

Abstract

Rasau Jaya Satu Village, located in Kubu Raya Regency, has a Village-Owned Enterprise (BUMDesa) with the potential to serve as a model for regional economic growth. This potential is demonstrated by its achievement of 5th place among advanced villages in Kubu Raya. However, the partner Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) under the guidance of BUMDesa Satu Hati still face challenges in business development, particularly in expanding their product reach. The KKM-PKM Management program of UNTAN was implemented to enhance business management skills, enabling the MSMEs to broaden their market. The program activities were conducted using a hands-on approach, involving direct discussions between BUMDesa, MSME owners, and the KKM-PKM team. The KKM activities were successfully executed, with the KKM team and BUMDesa Satu Hati collaborating to achieve the development of effective marketing approaches through product design and packaging innovations aimed at increasing product appeal and brand awareness among consumers.



References

Ainun, Nurul, Maming, Rian, & Wahida, Altri. (2023). Pentingnya peran logo dalam membangun branding pada UMKM.
Aulia, Erie, Zawawi, Zawawi, & Warmana, G. Oka. (2024). Pemanfaatan Branding Digital Marketing Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas dan Daya Saing Produk UMKM Penjaringansari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 994–999.
Badri, Rico Elhando, Pratisti, Cahyani, & Putri, Anandha Sartika. (2022). Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik Umkm Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 347–353.
Carnawi, Carnawi, Hermawan, Iwan, & Zahro, Fatimah Az. (2024). KONSEP MEMBANGUN BRANDING IMAGE UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN TERHADAP LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management, 2(1), 12–26.
Darmadi, Kevin Richard. (2020). Analisis Komparasi Desain Kemasan Lama dengan Desain Kemasan Baru dalam Meningkatkan Keputusan Pembelian Fruit Tea di Salatiga.
Diansari, Brillian Nur, Ekhsonov, Jasur, Ali, Fadlan Syariel, & Fauzan, Fahar. (2024). Inovasi Desain Kemasan Teh Kemuning Untuk Meningkatkan Daya Tarik dan Nilai Jual Produk. Duta Abdimas, 3(2), 57–63.
Fauzi, Muhamad. (2022). Rebranding Desain Kemasan Senang Manis Gula Semut Aren Pt. Aditya Agri Mandiri Di Sukabumi. JURNAL Dasarrupa: Desain Dan Seni Rupa, 4(2), 19–34.
Gunibala, Miston, Yusuf, Nikmawatisusanti, & Mile, Lukman. (2024). Pengembangan Produk Sambal Berbahan Dasar Cumi-Cumi (Loligo sp.). Jambura Fish Processing Journal, 6(2), 119–129.
Hapsari, Indria Dwi, Atmanegara, Stivaniyanti, Gianti, Anggun Putri, & Rama, Adi. (2023). MEMANFAATKAN SISA LIMBAH KULIT SAPI UNTUK MENCIPTAKAN PRODUK MAKANAN YANG DIOLAH DENGAN MELIBATKAN PARTISIPASI AKTIF MASYARAKAT DI WILAYAH KECAMATAN BESUKI, KABUPATEN SITUBONDO. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13772–13776.
Irawan, Dwi, & Affan, Muhammad Wildan. (2020). Pendampingan Branding Dan Packaging Umkm Ikatan Pengusaha Aisyiyah Di Kota Malang. Jurnal Pengabdian Dan Peningkatan Mutu Masyarakat (Janayu), 1(1), 32–36.
Maq, Mumu Muzayyin, Dewi, Sangrila Puspita, Muktar, Muktar, Suningrat, Nining, & Sitopu, Joni Wilson. (2024). Pendampingan Balai Desa dalam Mengembangkan BUMDes untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(5), 185–191.
Pratama, Moch Rafie, & Iryanti, Endang. (2023). Pendampingan Rebranding Logo Dan Kemasan Guna Meningkatkan Penjualan UMKM Opak Gapit. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(3), 70–79.
Ramadayanti, Firda. (2019). Peran brand awereness terhadap keputusan pembelian produk. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 111–116.
Salim, William, & Riadi, Agus. (2021). The Effect of Rebranding of Gojek Logo Design on Corporate Image. Jurnal Sains Sosial Dan Pendidikan Teknikal| Journal of Social Sciences and Technical Education (JoSSTEd), 2(1), 26–36.
Salmah, Emi, Agustiani, Eka, Handayani, Tuti, & Wijimulawiani, Bq Saripta. (2022). Menggerakkan Ekonomi Desa Melalui Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) di Desa Lembar Selatan Kecamatan Lembar Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Abdimas Sangkabira, 3(1), 107–114.
Saputro, Erwan Adi, Putra, Andre Yusuf Trisna, Pratama, Arista, & Nurmawati, Ardika. (2024). Pelatihan Fungsi Packaging dan Maskot dalam Membangun Image Brand untuk Bisnis F&B dengan Dekaka Shop. JPKMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 5(1), 39–46.
Sufaidah, Siti, Munawarah, Munawarah, Aminah, Nurul, Prasastii, Memey Ayu, & Oktavianti, Devi. (2022). Pengembangan Kualitas Produk UMKM Melalui Inovasi Kemasan dan Digital Marketing. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 152–156.
Suprihatin, Hasti, Pramitasari, Dini Ayu, & Hasanah, Anisaul. (2024). Inovasi Packaging dan Pemasaran Digital bagi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Amal Ilmiah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 254–263.
Widiati, Ari. (2019). Peranan kemasan (packaging) dalam meningkatkan pemasaran produk usaha mikro kecil menengah (umkm) di �mas pack� terminal kemasan Pontianak. Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Tanjungpura, 8(2), 67–76.
Published
2024-11-28
Section
Articles
How to Cite
Nur Khairani, Z., Putri, A., Fitri Susilawati, A., Galuh Pramesti, V., & Aulia Maisa, D. (2024). Rebranding MSMEs’ Sambal Cumi Asin by BUMDesa Rasau Jaya Satu to Enhance Brand Awareness. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4). https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang3350