Teacher Ability Training in Developing Online Teaching Materials

Pelatihan Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengembangkan Bahan Ajar Online

  • Mochamad Sukardjo Education Technology, Postgraduate Program, Universitas Negeri Jakarta, Jln Rawamangun Muka East Jakarta, Indonesia, 13220 (ID)
  • Uswatun Khasanah Study Program of Teacher Education for Primary School Education, Faculty of Social and Humanities, Universitas Nahdlatul Ulama Lampung, Mataram Marga, Sukadana, East Lampung Regency, Lampung, Indonesia, 34194 (ID)
  • Yayan Sudrajat Indonesian Language Education, Indraprasta University PGRI, TB Simatupang, Jalan Nangka Raya, Jagakarsa, South Jakarta. 12530 (ID) https://orcid.org/0000-0002-7871-1019
  • Annis Kandriasari Education Technology, Postgraduate Program, Universitas Negeri Jakarta, Jln Rawamangun Muka East Jakarta, Indonesia, 13220 (ID)
Keywords: Teaching Materials, Online Learning, Quality Learning

Viewed = 0 time(s)

Abstract

Preparing face-to- face learning with teaching materials has often been done by teachers, but there are still many teachers who find it difficult to prepare and write lessons using online teaching materials. This training activity has the aim of improving the ability of teachers in compiling online teaching materials and increasing teacher creativity in online learning. This training method and strategy uses face-to-face (offline) discussions and questions and answers, as well as exercises and practices in compiling and writing online teaching materials. The results obtained after participating in this training are that all teachers want to be able to compose complete online teaching materials with a 100% questionnaire score. Furthermore, after participating in this training, the main priority in the future is the development of human resources (HR), this can be seen from 20 participants, then 20 participants (100%) chose to prioritize HR. Next, there are only 17 people (85%).

Abstrak

Mempersiapkan pembelajaran secara tatap muka dengan bahan ajar sudah sering dilakukan oleh guru, tetapi mempersiapkan pembelajaran dengan menggunakan bahan ajar online masih banyak guru yang merasa kesulitan dalam menyusun dan menulisnya. Kegiatan pelatihan ini memiliki tujuan untuk meningkatkan kemampuan guru dalam menyusun bahan ajar online dan meningkatkan kreativitas guru dalam pembelajaran online. Metode dan strategi pelatihan ini menggunakan tatap muka (luring) dengan diskusi dan tanya jawab, serta latihan dan praktik menyusun dan menulis bahan ajar online. Hasil yang diperoleh setelah mengikuti pelatihan ini adalah semua guru ingin dapat menyusun bahan ajar online secara lengkap dengan perolehan skor kuisioner 100 %. Untuk selanjutanya setelah mengikuti pelatihan ini yang menjadi prioritas utama dimasa yang akan datang adalah pengembangan sumber daya manusia (SDM), ini terlihat dari 20 peserta, maka ke 20 peserta(100%) memilih memprioritaskan SDM. Berikutnya baru masalah dana sekiatr 17 orang (85%).



References

AECT, (1977). The definition of educational technology. Washington: Association for Educational Communication and Technology.

Ambarita, J. (2020). Workshop Pembuatan E-book Sebagai Bahan Ajar Elektronik Interaktif Untuk Guru Indonesia Secara Online di Tengah Covid 19. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 2(1), 44–57. https://doi.org/10.37385/ceej.v2i1.136

Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan Video Tutorial Untuk Mendukung Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 21. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v5i2.2950

Depdiknas, (2008), Teknik Penyusunan Modul, Direktorat Jendaral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta.

Nuris, D. M., Nagari, P. M., & Nuraini, U. (2020). PELATIHAN PEMBUATAN BAHAN AJAR DAN MEDIA PEMBELAJARAN J-ABDIPAMAS ( Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat ) yang signifikan terhadap berbagai bidang kehidupan . Segala hal yang awalnya dilakukan. June 2021.

Rafiudin, R., Mansur, H., Mastur, M., Utama, A. H., & Satrio, A. (2021). Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar Elektronik (E-Book) di SMKN 1 Banjarmasin. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 9. https://doi.org/10.20527/btjpm.v3i1.1803

Sari, D. D., & Saputra, S. (2020). JURNAL CEMERLANG : Pengabdian pada Masyarakat AJAR BAGI GURU PONDOK PESANTREN MAZROILLAH JURNAL CEMERLANG : Pengabdian pada Masyarakat. 2(2), 162–172.

Setiadi, E. F., Azmi, A., & Indrawadi, J. (2019). Youtube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education, 2(4), 313–323. https://doi.org/10.24036/jce.v2i4.135

Sopiah, Murdiono, A., Martha, J. A., Prabowo, S. H. W., & Fitriana. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Penyusunan Bahan Ajar Bagi Guru SMA 5 Kediri. Jurnal Karinov, 2(1), 52–56.

Wahyunita, V. D., Suzana, V., & Munadhiroh, M. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Video Berbasis Web Sebagai Sumber Belajar Pengisian Partograf. Quality : Jurnal Kesehatan, 14(1), 11–18. https://doi.org/10.36082/qjk.v14i1.94

Widya, W., Zaturrahmi, Z., Muliani, D. E., Indrawati, E. S., Yusmanila, Y., & Nurpatri, Y. (2021). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Digital Menggunakan Aplikasi Kvsoft Flipbook Dan Web Anyflip Di Smp Negeri 41 Padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 4(3), 183–189. https://doi.org/10.36341/jpm.v4i3.1865

Published
2022-08-30
Section
Articles
How to Cite
Sukardjo, M., Khasanah, U., Sudrajat, Y., & Kandriasari, A. (2022). Teacher Ability Training in Developing Online Teaching Materials: Pelatihan Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengembangkan Bahan Ajar Online. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 296-301. https://doi.org/10.35877/454RI.mattawang935