A Brief Introduction of Indonesian Culture and Its National Identity to College Students in the University of Nueva Caceres
Pengenalan Singkat Budaya Indonesia dan Identitas Nasionalnya kepada Mahasiswa Universitas Nueva Caceres

Abstract
Culture is the identity of a nation. The cultural diversity of the archipelago will further strengthen the identity of the Indonesian nation. The purpose of this service is to introduce Indonesian culture and its national identity to English-language education students at the University of Nueva Caceres, Naga City, Philippines. This Community service activities are carried out for English language education students at the University of Nueva Caceres, Naga City, Philippines. In this activity, data is gathered through observations, interviews, and studies of the literature. There are three steps to this activity: planning, implementation, and evaluating. The result showed that both English education lecturer and students at the University of Nueva Caceres in Naga City, Philippines, learnt more about Indonesian culture and national identity, and they also acquired more vocabulary in the Indonesian language. This means that the activity had a good effect.
Abstrak
Kebudayaan merupakan identitas suatu bangsa. Keanekaragaman budaya nusantara akan semakin memperkuat jati diri bangsa Indonesia. Tujuan pengabdian ini adalah untuk memperkenalkan budaya indonesia dan identitas nasionalnya kepada mahasiswa pendidikan bahasa inggris the University of Nueva Caceres , Naga City, Philippines. Kegiatan Pengabdian masyarakat dilakukan pada mahasiswa pendidikan bahasa inggris the University of Nueva Caceres , Naga City, Philippines. Pengumpul data dalam kegiatan ini menggunakan observasi,interview and studi literature. Tahapan dalam kegiatan ini ada tiga yaitu perencanaan , pelaksanaan dan evaluasi. Hasil dari kegiatan adalah bahwa baik dosen maupun mahasiswa pendidikan bahasa inggris the University of Nueva Caceres , Naga City, Philippines, ada mengalami penambahan wawasan dan pengetahuan mengenai budaya indonesia dan identitas nasionalnya serta menambah kosakata dalam bahasa indonesia artinya kegiatan ini memberikan dampak yang positif .
References
Handayani, P. G., & Yuca, V. (2018). Fenomena Culture Shock Pada Mahasiswa Perantauan Tingkat 1 Universitas Negeri Padang. 6(November), 198–204.
Indrianie, E. (2012). Culture Adjustment Training untuk Mengatasi Culture Shock pada Mahasiswa Baru yang Berasal dari Luar Jawa Barat. 14(65), 149–158.
Mclnnes, W. (2012). Culture shock: a handbook for 21st century business. Routledge.
Oktaria, A., Siregar, A., & Kustanti, E. R. (2018). DI UNIVERSITAS DIPONEGORO. 7(April), 48–65.
Pursika, I. N. (2009). KAJIAN ANALITIK TERHADAP SEMBOYAN ” BHINNEKA TUNGGAL IKA ”. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 42(1), 15–20.
Rondhi, M. (2007). Tumpeng: Sebuah Kajian dalam Perspektif Psikologi Antropologi. Jurnal Seni IMAJINASI, 3(1).
SANDHU, DAYA S.; ASRABADI, B. R. (1994). DEVELOPMENT O F AN ACCULTURATIVE STRESS SCALE FOR INTERNATIONAL STUDENTS : PRELIMINARY FINDINGS ’. Psychological Reports, 75(1), 435–448. https://doi.org/doi:10.2466/pr0.1994.75.1.435
Sumarto. (2019). Budaya, Pemahaman dan Penerapannya “Aspek Sistem Religi, Bahasa, Pengetahuan, Sosial, Keseninan dan Teknologi.” JURNAL LITERASIOLOGI, 1(2), 144–159. https://jurnal.literasikitaindonesia.com/index.php/literasiologi/article/download/49/63
Syaiful Sagala. (2013). Memahami Organisasi Pendidikan: Budaya dan Reinventing Organisasi Pendidikan. Alfabeta.
Tugas Utami Handayani. (2013). Membangun jati diri bangsa melalui budaya, pendidikan karakter, dan sopan santun berbahasa. Prosiding Pendidikan Profesi Dan Karakter Bangsa Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 234–249.
Ward, C., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). he Psychology of Culture Shock, 2nd Ed. Routledge & Kegan Paul.
Wibowo. (2013). Budaya Organisasi. Rajawali Pers.
Zhou, Y., Snape, D. J., & Topping, K. (2008). Studies in Higher Education Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education. Studies in Higher Education, 33(1), 63–73. https://doi.org/10.1080/03075070701794833
Copyright (c) 2022 Amrizal, Zohri Hamdani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.