Literature Review: Innovations in Biology Learning Media

Abstract
This research aims to identify the innovations in biology learning media that have been discovered and developed in the last 10 years. The research method used is a literature review method, utilizing secondary data from articles in national and international journals published between 2014 and 2024. Based on the research results, information was obtained regarding the biology learning media that have been used and developed over the past decade. These innovations in biology learning media include 32 types of innovations, consisting of 30 technology-based learning media and 2 non-technology learning media. The findings of this study are expected to serve as a reference for educators in using and developing biology learning media that align with the biology material or sub-topics.
References
Alimah, S. (2019). Kearifan lokal dalam inovasi pembelajaran biologi: strategi membangun anak indonesia yang literate dan berkarakter untuk konservasi alam. Jurnal Pendidikan Hayati, 5(1), 1-9. https://jurnal.upk.ac.id/index.php/JPH
Amalia, D., Rahmadayanti, A., Supriatno, B., & Riandi, R. (2022). Potensial Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Biologi Abad 21: literatur artikel dan desain inovasi media. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 5(2), 43-48. https://doi.org/10.30743/best.v5i2.5478
Andriyani, F., Saraswati, R. R., Melasari, D., Putri, A., & Sumardani, D. (2020). Kelayakan Media Pembelajaran Monopoli pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. Risenologi, 5(1), 20-25. https://doi.org/10.47028/j.risenologi.2020.51.60
Arimadona, S., Silvina, R., & Ramaza, F. (2022). Pengembangan media video animasi pembelajaran biologi berbasis daring materi sistem pencernaan manusia di SMP Negeri 2 Kecamatan Kapur IX. Journal on Teacher Education, 3(2), 120-126. https://doi.org/10.31004/jote.v3i2.3259
Aripin, I., & Suryaningsih, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Menggunakan Teknologi Augmented Reality (AR) Berbasis Android pada Konsep Sistem Saraf. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 8(2), 47. http://doi.org/10.35580/sainsmat82107172019
Ariyanto, A., Priyayi, D. F., & Dewi, L. (2018). Penggunaan media pembelajaran biologi di sekolah menengah atas (sma) swasta salatiga. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i1.1377
Astatin, G. R., & Nurcahyo, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran biologi berbasis adobe flash untuk meningkatkan penguasaan kompetensi pada Kurikulum 2013. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 165-176. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.10966
Aulia, D., & Riefani, M. K. (2021). Google Site as a Learning Media in the 21st Century on the Protista Concept. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(3), 173-178. https://doi.org/10.20527/bino.v3i3.10524
A’yuni, Q., Rizqi, F. N., Aiyuni, F., Rahmah, N., & Fauzi, I. (2022). Inovasi Guru Dalam Mengembangkan Konten Edukasi Platform Youtube Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 8(1), 48-53. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v8i1.12921
Azizah, H., Mulyati, M., & Susanti, D. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) sebagai Media Pembelajaran Biologi Berbasis Android pada Materi Sel di SMA/MA. Journal on Education, 5(4), 11098-11105. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2034
Bahri, A., Hidayat, W., & Muntaha, A. Q. (2018, October). Penggunaan Media Berbasis AutoPlay Media Studio 8 untukMeningkatkanAktivitas dan Hasil Belajar Siswa: Sebuah Inovasi Media Pembelajaran. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 15, No. 1, pp. 394-402). https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/32488
Dinihari, Y., Sari, T. A., & Nazelliana, D. (2022). Media Pembelajaran Biologi Berupa Aplikasi Kamus Latin-Indonesia Berbasis Android. In SINASTRA: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, dan Sastra. 1, 228-333. https://doi.org/10.30998/sinastra.v1i0.6085
Dismarianti, I., Riswanda, J., Anggun, D. P., Maretha, D. E., & Ulfa, K. (2020, November). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Modul Elektronik (E-Modul) pada Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan Kelas VIII SMP/MTS. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 3, No. 1, pp. 110-119). https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio/article/view/525
Fatma, M. T., & Fitri, R. (2023). Pemanfaatan Sistem Operasi Android Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 162-169. https://journal.unnes.ac.id/nju/jpk/article/view/37467
Gazali, Z., & Nahdatain, H. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis video pada materi biologi sel untuk siswa SMA/MA kelas XI IPA. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 4(5), 236-238. http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v4i5.867
GH, M., & Irfan, M. (2024). ANALISIS KEBUTUHAN BAHAN AJAR MATA KULIAH BIOLOGI DASAR. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(1), 105-118. https://doi.org/10.31605/bioma.v6i1.3598
Haka, N. B., Majid, E., & Pahrudin, A. (2021). Pengembangan e-modul android berbasis metakognisi sebagai media pembelajaran biologi kelas XII SMA/MA. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 9(1), 71-83. https://doi.org/10.23971/eds.v9i1.2155
Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan lingkungan: analisis kebutuhan media pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131-140. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.682
Jayawardana, H. B. A., & Gita, R. S. D. (2020, August). Inovasi pembelajaran biologi di era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Biologi (Vol. 6, No. 1, pp. 58-66). : https://doi.org/10.24252/psb.v6i1.15544
Labib, U. A. & Yolida, B. (2019). Pengembangan aplikasi berbasis android yang terintegrasi dengan website sebagai media pembelajaran biologi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(5), 33-42. https://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/article/view/17868
Maftuhah, M., Yusni, D., Supriatno, B., & Riandi, R. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Biologi Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Protista. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10114-10118. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12
Maryanti, S., & trie Kurniawan, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi Picpac. Jurnal Bioeduin, 8(1), 26-33. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v8i1.2922
Masykhur, M. A., & Risnani, L. Y. (2020). Pengembangan dan Uji Kelayakan Game Edukasi Digitalsebagai Media Pembelajaran Biologi Siswa SMA Kelas X Pada Materi Animalia. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 90-104. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v11i2.3276
Mukti, I. N. C., & Nurcahyo, H. (2017). Pengembangan media pembelajaran biologi berbantuan komputer untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 137-149. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.7644
Muliana, G. H. (2022). Development of Biology Learning Media Video Tutorial. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(4), 29764-29770. https://doi.org/10.33258/birci.v5i4.7131
Nurlita, D., Sari, J. P., Harahap, R. A., Tarbiyah, I., & Keguruan, D. (2023). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Game Edukasi Digital sebagai Media Pembelajaran Biologi di SMA. Jurnal edukasi nonformal, 4(1), 445-453. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/6462
Oktovira, Rita. (2020). Pengaruh multimedia interaktif pada pembelajaran Biologi jaringan tumbuhan terhadap keaktifan dan pengetahuan siswa SMAN 6 Darul Makmur. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 73-81. https://doi.org/10.51276/edu.v1i3.66
Pasaribu, C. S. (2017). Inovasi Media Pembelajaran Tortas (Torso Kertas) sebagai Alat Peraga Biologi Pada Materi Sistem Integumen Manusia. https://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/28375/
Putri, L. O. L. (2016). Kartu Identifikasi Filum Sebagai Media Pembelajaran yang Inovatif untuk Mempelajari Materi Klasifikasi Hewan Card of Identification Phylum As Inovative Media To Study Animal Classifications. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 31-38. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jpbi/issue/archive/3
Qumillaila, Q., Susanti, B. H., & Zulfiani, Z. (2017). Pengembangan augmented reality versi android sebagai media pembelajaran sistem ekskresi manusia. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(1), 57-69. https://doi.org/10.21831/cp.v36i1.9786
Rahmawati, S., Saputri, O. A., & Affiyah, Z. (2019). Pemanfaatan Limbah Kertas Paper Quilling Sebagai Media Pembelajaran Biologi Melatih Daya Kreativitas Siswa. Proceeding of Biology Education, 3(1), 213-216. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pbe/article/view/13108
Ra'o, P. Y. S., Bare, Y., & Putra, S. H. J. (2021). Pengembangan Media Teka-Teki Silang Biologi Berbasis Android Materi Sistem Gerak untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Mipa, 11(2), 158-167. https://doi.org/10.37630/jpm.v11i2.508
Riani, S., Al Hakim, R. R., & Sukmarani, D. (2021, December). Pemanfaatan teknologi pembelajaran berbasis multimedia untuk pembelajaran biologi: mini-review. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi. https://www.researchgate.net/publication/355792083
Rohmatullah, G., Siregar, N. F., Riandi, R., & Widodo, A. (2022). Inovasi Media Pembelajaran 3 Dimensi Berbasis Teknologi pada Pembelajaran Biologi:(Technology-Based 3 Dimensional Learning Media Innovation in Biology Learning). BIODIK, 8(4), 139-146. https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19114
Samudra, A. A., & Maharani, A. D. (2023). Sinope–Sebagai Media Pembelajaran Inovasi Pembelajaran Biologi Berbasis Website Pada Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Pgri Sumatera Barat. Jurnal Edik Informatika Penelitian Bidang Komputer Sains dan Pendidikan Informatika, 9(1), 11-20. https://doi.org/10.22202/ei.2022.v9i1.6661
Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26-37. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.9723
Talakua, C., Elly, S. S., & Biologi, P. (2020). Effect of the used of Biology Learning Media Based on Mobile Learning on Learning Interest and Creative Thinking Ability of High School Students in Masohi City. Biodik: Scientific Journal of Biology Education, 6(1), 46-57. https://doi.org/10.22437/bio.v6il.8061
Tasyari, S., Putri, F. N. A., Aurora, A. A., Nabilah, S., Syahrani, Y., & Suryanda, A. (2021). Identifikasi media pembelajaran pada materi biologi dalam meningkatkan pemahaman konsep peserta didik di masa pandemi covid-19. BIO-EDU: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.32938/jbe.v6i1.905
Wahyuni, E. S., Titin, T., & Faturrahman, M. A. (2022). Pemanfaatan Daur Ulang Sampah Sebagai Media Pembelajaran Biologi Di Sekolah. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 8(2), 67-77. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v8i2.13773
Wulandari, T. A. J., Sibuea, A. M., & Siagian, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada mata pelajaran biologi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 5(1), 75-86. https://doi.org/10.24114/jtikp.v5i1.12524
Copyright (c) 2024 Muliana GH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.